Ansøgsningspulje til borgerrådgivning 2025

Indenrigs- og Sundhedsministeriet udbyder i 2025 en ansøgningspulje til borgerrådgivning.

Der afsættes 35 mio. kr. i 2025 til en ansøgningspulje, der udmøntes én gang i 2025.

Udmøntningen af puljemidlerne til kommunerne forledes i henhold til Bek nr. 1723 af 30/12/2024.

Formål

Formålet med puljen er, at kommunerne ansætter borgerrådgivere til bl.a. at rådgive og vejlede borgerne i kontakten med kommunen og føre tilsyn med kommunens administration. Ansættelse af borgerrådgivere medvirker til at styrke borgernes relation til kommunerne og øger borgernes retssikkerhed.

Ansøgerkreds

Ansøgningspuljens ansøgerkreds er kommuner.

Det vægtes, at kommunerne, der opnår støtte, ikke i forvejen har en borgerrådgiverfunktion, dog uden at udelukke, at en kommune, der i forvejen har en borgerrådgiverfunktion, kan ansøge om støtte til at videreføre borgerrådgiverfunktionen eller ansætte yderligere borgerrådgivere.

Målgruppe

Borgere i kontakt med en kommune

Forslagets succeskriterier

At borgerrådgiverordningen udbredes i kommunerne, således at borgernes retssikkerhed øges.

Aktiviteter mv.

Puljemidlerne anvendes til ansættelse af borgerrådgivere, enten som led i etablering af en borgerrådgiverfunktion i kommuner, hvor der ikke er en borgerrådgiver i forvejen, som led i videreførelse af en allerede etableret borgerrådgiverfunktion eller som led i opnormering af en eksisterende ordning, der allerede er etableret efter kommunestyrelseslovens § 65 e.

Det er et krav, at borgerrådgiverfunktionen skal kunne varetage opgaver både vedrørende rådgivning og vejledning af borgerne og vedrørende tilsyn med kommunens administration.

Borgerrådgiverfunktionen skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne udarbejde en årlig rapport til kommunalbestyrelsen og komme med anbefalinger om de skridt, som borgerrådgiverens konstateringer måtte give anledning til.

Borgerrådgiveren skal som led i tilsynet med kommunens administration kunne foretage generelle undersøgelser, stikprøver eller udtagelse af bestemte sagskategorier til gennemgang.

Faglige og/eller metodespecifikke krav

Borgerrådgiveren skal have en fagligt relevant uddannelse, der understøtter borgerrådgiverens evne til at værne om borgerens retssikkerhed, fx som jurist eller socialrådgiver.

Krav til organisering

Borgerrådgiverfunktionen skal være formelt uafhængig af den kommunale forvaltning og skal derfor oprettes efter kommunestyrelseslovens § 65 e.

Krav til dokumentation

Det er et krav, at kommunalbestyrelsen forud for udbetaling af støtte indsender dokumentation for, at der er truffet beslutning om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion efter kommunestyrelseslovens § 65 e. For så vidt angår ansøgninger om tilskud til etablering af en borgerrådgiverfunktion skal dokumentation for, at der er truffet beslutning om oprettelse af en borgerrådgiverfunktion efter kommunestyrelseslovens § 65 e, dog senest fremsendes til Indenrigs- og Sundhedsministeriet forud for udbetaling af støtte, hvis der opnås tilsagn.

Krav til forankring efter projektperioden

Det vægtes, at ansøger i forbindelse med ansøgningen har tilkendegivet en intention om at fastholde borgerrådgiverfunktionen efter projektperioden, herunder beskrevet hvordan borgerrådgiverfunktionen påtænkes forankret i kommunen.

Senest opdateret 20-01-2025

Spørgsmål:

Faglige:
Christine Boeskov

Chefkonsulent
Mail: valg@im.dk
Tlf.: 25 16 12 06

Økonomi:
Cecilie Schandorff Andreasen

Fuldmægtig
Tlf.: 23 32 83 70
Mail: csa@sum.dk

Ansøgningsfrist:

Den 1. april 2025 

Send ansøgningsskema til Indenrigs- og Sundhedsministeriet:
Mail: csa@sum.dk
mærket: Ansøgningspulje til Borgerrådgivning 2025