Hvis din henvendelse indeholder følsomme eller fortrolige oplysninger om dig eller en anden person (f.eks. helbredsoplysninger eller CPR-nummer), opfordrer vi til, at du sender din henvendelse til ministeriet via sikker e-mail eller Digital Post ved at logge ind med digital signatur på Mitoverblik på www.borger.dk. Her skal du vælge Indenrigs- og Sundhedsministeriet som modtager og derefter vælge ”Departementets hovedpostkasse”. Nedenfor kan du også læse mere om, hvordan du sender sikker e-mail og Digital Post til ministeriet.
Du kan sende sikre elektroniske meddelelser til Indenrigs- og Sundhedsministeriet ved at sende enten Digital Post eller sikker e-mail fra egen postkasse.
Digital Post
Med NemID og Digital Post kan du som borger eller virksomhed sende meddelelser sikkert til Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Digital Post-systemet sørger for, at meddelelserne bliver digitalt signeret og krypteret. Læs mere om Digital Post her.
- Som ansat i en virksomhed kan du skrive til os med virksomhedssignatur fra virk.
- Som borger kan du bruge digital post på borger.dk eller e-Boks.dk
- Send en mail til sum@sum.dk
Sikker e-mail med NemID ophører
Næste generation af NemID, kaldet MitID, er ved at blive udrullet. I arbejdet med den nye generation af NemID er løsningen blevet gentænkt og bygget op fra bunden i samarbejde mellem det offentlige, repræsenteret af Digitaliseringsstyrelsen, og de danske pengeinstitutter.
Sikker e-mail løsningen kommer i den forbindelse ikke til at indgå i det nye MitID, og bliver derfor lukket ned sammen med NemID. Det betyder, at du som bruger af Sikker e-mail ikke vil kunne sende og modtage e-mails gennem løsningen, samt at du ikke vil kunne dekryptere gamle mails, når NemID er lukket ned.
Læs mere her
Der kan sendes sikre e-mails (digitalt signerede og krypterede e-mails) til hovedpostkassen i Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Er den sikre e-post stilet til en bestemt medarbejder, bedes du angive medarbejderens navn i e-postens emnefelt. Send mail til sum@sum.dk.
Bemærk, at dit e-mail-program skal være sat op til sikker e-mail, og du skal bruge modtagerens certifikat til at kryptere e-mailen. På hjemmesiden Nem-ID kan du få ministeriets offentlige nøgle, der giver dig adgang til at sende krypteret e-mail til os. Du får vores offentlige nøgle ved at taste sum@sum.dk i søgefeltet.
Bemærk, at Sikker e-mail-løsning ophører ved nedlukning af NemID. Læs om sikker e-mail og obs på afsnittet om ophør af denne løsning.