De enkelte initiativer præsenteres i temaer, som udspringer af situationer, hvor borgeren er i kontakt med det offentlige.
De mange initiativer er bl.a. fremkommet ved at spørge ca. 2.000 tilfældigt udvalgte borgere om, hvad de oplever af bøvl, når de modtager service fra det offentlige.
Herudover er der indsamlet ideer fra medarbejdere i kommunale borgerservicecentre og statsforvaltninger, som til daglig er i kontakt med borgere.
Væk med bøvlet omfatter både helt nye initiativer og samler samtidig op på regeringens igangværende indsats for at skabe bedre service for borgerne.
Flere af initiativerne er blevet til på baggrund af Væk med bøvlet -kampagner iværksat på de enkelte ministerområder over det seneste år. Her er borgere og andre blevet opfordret til at skrive ind med forslag til at fjerne bøvl. Den mulighed har rigtig mange borgere og offentligt ansatte benyttet sig af. Regeringen vil gerne takke for de mange gode forslag.
Nogle af forslagene i planen vil blive gennemført administrativt, mens andre kræver lovændringer og derfor først skal drøftes med Folketingets partier og kommunerne.