Hvor går man som hjemløs hen, hvis der er fuldt hus eller helt lukket på ens sædvanlige herberg eller værested? En app skal give svaret, så hjemløse kan få overblik over bl.a. tilbud og madudlevering. Samtidig bliver app’en en direkte kanal, som myndighederne kan bruge til at informere om, hvordan man undgår smittespredning, og hvad man skal gøre i tilfælde af symptomer.
App’en blev i første omgang lanceret af Hus Forbi i 2017 som en hjælp til hjemløse. Den er nu blevet videreudviklet af KL og Hus Forbi med støtte fra Social- og Indenrigsministeriet, så den nu bl.a. indeholder status på de forskellige tilbud under coronaudbruddet.
App’en vil blive en stor hjælp i hverdagen for udsatte mennesker, håber Astrid Krag:
De hjemløse er pressede af, at de sædvanlige tilbud er skåret ned, og de skal søge nye steder hen. Der arbejdes hårdt og kreativt på at sørge for, at der er tilbud nok, men vi har en informationsudfordring i at hjælpe de hjemløse derhen. App’en er et lavpraktisk værktøj til at løse det problem. Stor tak til Hus Forbi for den gode idé og til KL, SAND og Rådet for Socialt Udsatte for arbejdet med at udvikle og udbrede app’en til de hjemløse.
- Astrid Krag
Kommunerne arbejder løbende i samarbejde med organisationerne på at sikre, at der er nok kapacitet på tilbuddene. Derfor kan app’en blive en vigtig del af indsatsen for udsatte mennesker, mener formanden for KL’s socialudvalg, Thomas Adelskov.
Herfra skal lyde en stor ros til kommunerne, som har handlet hurtigt og samlet den nødvendige information til de hjemløse. Alle har brug for en nem adgang til oplysninger fra myndighederne under kriser som denne, og det gælder også dem, som lever på gaden, og denne app gør det muligt at nå dem på en nem måde – både nu og i fremtiden. Det er også vigtigt for mig og KL at rette en stor tak til de frivillige, NGO’er og andre, som har været med under udviklingen af appen, og forhåbentlig kan vi holde fast i det samarbejde, når vi kommer om på den anden side af corona-krisen.
- Thomas Adelskov.
App’en ”Udsat i Danmark” er allerede tilgængelig til Android og bliver inden for kort tid også tilbudt til Apple-brugere.
Yderligere oplysninger
Social- og Indenrigsministeriets pressetelefon, tlf.: 41 85 13 60 (modtager ikke SMS)
KL’s pressetelefon, tlf.: 33 70 33 33 (modtager ikke SMS)