Kvinder lever længere end mænd, men de lever også flere år med sygdom og nedsat livskvalitet. Samtidig mangler vi fortsat viden om sygdomme, der særligt rammer kvinder, og om sygdomme, som viser sig anderledes hos kvinder end hos mænd.
Det skal der gøres noget ved.
Derfor åbner Sundhedsstyrelsen nu for ansøgninger til midlerne på 160 mio. kr. til etableringen af Nationalt Center for Forskning i Kvinders Sundhed. Centeret skal samle forskningsmiljøer på tværs af landet og styrke forskningen i kvinders sundhed og kvinderelaterede sygdomme.
Sundhedsminister og kirkeminister Ida Auken siger:
Alt for mange kvinder oplever at gå fra læge til læge uden at få svar på deres smerter eller symptomer. Det er kvinder, der lever med sygdomme, som påvirker deres hverdag og livskvalitet urimeligt meget, uden at de får den hjælp, de har brug for. Det er helt uacceptabelt. Vi har brug for et sundhedsvæsen, der behandler kvinder og mænd lige, men ikke ens. Og vi bliver nødt til at forstå kvinders biologi og sygdomme lige så godt som mænds. Derfor er jeg utrolig glad for, at vi nu tager et vigtigt skridt mod større lighed i sundhed og bedre muligheder for de kvinder, der i dag oplever lange forløb og ikke bliver tilstrækkeligt udredt og behandlet.
Uddannelses-, forsknings- og digitaliseringsminister Christina Egelund siger:
Nu begynder arbejdet med at rette op på en historisk skævvridning i sundhedsvæsenet. Alt for længe har sundhedsforskningen taget udgangspunkt i mandekroppen, og der har ikke været tilstrækkeligt fokus på kvinders sundhed. Det har kvinder mærket den ofte smertefulde konsekvens af. Jeg ser frem til, at dygtige forskere kan komme i gang med opgaven.
Beskæftigelses- og ligestillingsminister Ane Halsboe-Jørgensen siger:
Viden om og behandling af kvindesygdomme er et område hvor ligestillingen stadig halter helt enormt efter. Med et Nationalt Center for Forskning i Kvinders Sundhed viser vi, at vi tager kvinder og deres sundhed alvorligt, og vi gør noget ved problemet. For det kan ikke passe, at kvinder ikke får den rette behandling og hjælp, og derfor skal leve med gener og dårligt helbred fx som følge af endometriose, overgangsalder eller fødselsskader. Forskning i kvindekroppen har historisk været underprioriteret. Vi har brug for langt mere viden om kvinders sundhed, kvindesygdomme og sygdomme, der rammer kvinder anderledes end mænd. Vi skal gøre det bedre, det skylder vi kvinderne.
Centeret skal styrke forskningen i kvinders sundhed og kvinderelaterede sygdomme, herunder blandt andet endometriose, samt sygdomme, der manifesterer sig anderledes hos kvinder end hos mænd.
Nationalt Center for Forskning i Kvinders Sundhed etableres som et nationalt forskningsfællesskab. Centeret skal arbejde tværfagligt og på tværs af landet for at samle forskningsmiljøer og sikre, at ressourcerne målrettes de områder, hvor behovet for ny viden er størst. Midlerne kan søges af konsortier bestående af relevante forskningsaktører, herunder universiteter, kliniske forskningsenheder og offentlige institutioner med forskningskapacitet.
Læs mere om ansøgning og frist her.