Håndkøbsmedicin i jakkelommen og rengøringsmidler under vasken uden børnesikring. Det er realiteten hos mange børnefamilier, der stadig kan gøre meget for at beskytte børn mod problematisk kemi, viser en undersøgelse fra Miljøstyrelsen.
To ud af tre børnefamilier kunne desuden blive langt bedre til at fjerne problematiske partikler fra eksempel madlavning og stearinlys ved at lufte ud, så der kommer frisk luft inden børnenes sengetid.
Miljø- og fødevareminister, Esben Lunde Larsen (V), og sundhedsminister, Ellen Trane Nørby (V), vil derfor med en ny kampagne udbrede kendskabet til en række gode råd, der kan beskytte børn mod problematisk kemi.
Esben Lunde Larsen siger:
Børn er særligt følsomme over for påvirkningen fra kemiske stoffer, og de er samtidig ikke selv herre over, hvilke produkter og kemikalier de udsættes for. Jeg håber, at vi med kampagnen og en række enkle råd kan gøre en forskel, for i en hektisk hverdag har de færreste børnefamilier mulighed for at sætte sig ind i al den kemi, vi omgiver os med.
Er din taske forbudt for børn?
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby hæfter sig ved, at over halvdelen af forældrene sommetider eller altid har håndkøbsmedicin i en taske eller jakkelomme.
Sundhedsminister Ellen Trane Nørby siger:
Kemikalierne i hovedpinepiller og anden håndkøbsmedicin kan være direkte dødelige, hvis en treårig får fat i dem. Men vi tænker ikke nok over det i hverdagen, og derfor håber jeg, at kampagnen kan være en øjenåbner for de mange forældre, som har medicin liggende fremme i børnehøjde.
Den nye kampagne er udarbejdet på baggrund af et nyt adfærdsstudie, der viser, hvor forældrene med enkle handlinger kan forbedre f.eks. indeklimaet i hjemmet. Ud over udluftning handler det om så forskellige ting som medicin, støv, rengøringsmidler og tun.
For hvis børn eksempelvis kommer til at drikke af flasken med kalkfjerner, så kan det give både ætsende skader og varige skader på de indre organer, og derfor sættes der med kampagnen fokus på enkle forholdsregler og vaner, som børnefamilier nemt kan følge.
Kampagnen ”Kemi i børnehøjde” kører i oktober og november som et miks af partnerskaber, PR og annoncer.