Initiativer, som er implementeret ved lov
Højere afgift på nikotinprodukter og røgfri tobak
Fra 1. juni 2024 blev der indført højere afgift på nikotinprodukter og røgfri tobak, fx tyggetobak. Afgiften for nikotinprodukter blev sat op til 10 øre pr. mg. nikotin, så en pose med nikotinposer koster cirka det samme som en pakke cigaretter.
Initiativer, der er trådt i kraft den 1. juli 2024
Forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v. af e-cigaretter med ulovlige søde smage og for højt nikotinindhold
Siden den 1. juli 2024 har det været forbudt til indføre, købe, udlevere modtage, fremstille, forarbejde og besidde af e-cigaretter (fx puff bars) og genopfyldningsbeholdere, der er ulovlige at markedsføre i Danmark. Det er således f.eks. ikke tilladt at modtage post eller forsendelser med e-cigaretter med ulovlige søde smage. Dog omfatter denne regel ikke rejsegods og besiddelse på op til 10 enheder til eget forbrug. Det vil sige, at rejsende fx må besidde op til 10 enheder til eget forbrug.
Flere beføjelser til Sikkerhedsstyrelsen
Hjemmel til beslaglæggelse ulovlige tobaks- og nikotinprodukter
Siden den 1. juli 2024 har Sikkerhedsstyrelsen kunnet beslaglægge tobaks- og nikotinprodukter, der er ulovlige at markedsføre i Danmark. Med denne mulighed er Sikkerhedsstyrelsens kontrol mere effektiv, da den ikke vil skulle kontakte og afvente politiet.
Styrket alderskontrol og forsøg med unge kontrolkøbere
Siden den 1. juli 2024 har Sikkerhedsstyrelsen kunnet anvende unge kontrolkøbere – såkaldte mystery shoppere. Sikkerhedsstyrelsen ansætter unge under 18 år, som under ledsagelse af en tilsynsførende vil efterspørge varer i detailhandlen, de ikke er gamle nok til at købe, for at undersøge, om virksomheder håndhæver aldersgrænserne. Brugen af unge kontrolkøbere er en forsøgsordning på to år.
Initiativer, der er trådt i kraft den 1. oktober 2024
Effektiv elektronisk aldersverificering online
Siden den 1. oktober 2024 har der været krav om, at alle webshops, der sælger tobak, nikotinprodukter, e-cigaretter og/eller alkohol til forbrugere, skal have et effektivt IT-system til alderskontrol.
Initiativer, der træder i kraft den 1. januar 2025
Flere beføjelser til Sikkerhedsstyrelsen
Hjemmel til udenretlig vedtagelse af konfiskation af ulovlige tobaks- og nikotinprodukter
Sikkerhedsstyrelsen får i visse sager hjemmel til at inddrage ulovlige tobaks- og nikotinprodukter permanent uden at involvere retten.
Hjemmel til administrativt bødeforelæg
Sikkerhedsstyrelsen får hjemmel til at udstede administrative bødeforelæg i ukomplicerede sager, hvor der ikke er tvivl om beviset, og hvor den der har begået overtrædelsen, erklærer sig skyldig.
Flere beføjelser til Forbrugerombudsmanden
Forbrugerombudsmanden får mulighed for at kunne skjule sin identitet i forbindelse med tilsyn på sociale medier og vil også få mulighed for at udstede administrative bødeforlæg ved overtrædelser af reglerne om, at tobaks- og nikotinprodukter skal være skjulte (udstillingsforbuddet).
Forbud mod salg per stedfortræder (forbud mod proxysalg)
Såkaldt proxysalg gøres entydigt forbudt for tobaks- og nikotinprodukter og alkohol. Det betyder, at myndige personer ikke må købe produkterne på vegne af andre, der er under aldersgrænserne, og tage betaling fra dem. Det vil dog ikke omfatte situationer, hvor f.eks. forældre køber produkter med en aldersgrænse til deres børn og trækker deres børn i lommepenge.
Højere bødestraf og mulighed for at fratage retten til at sælge tobaks- og nikotinprodukter
Bødestørrelserne og sanktionerne skærpes for salg af tobaks- og nikotinprodukter, som er ulovlige at markedsføre i Danmark, samt ved salg af tobaks- nikotinprodukter og alkohol til mindreårige. Bødeniveauet vil i udgangspunktet starte på 50.000 kr. Derudover får Sikkerhedsstyrelsen i flere situationer mulighed for midlertidig at fratage detailforhandlere retten til at markedsføre tobaks- og nikotinprodukter.
Kontrol på sociale medier
For at styrke Sikkerhedsstyrelsens kontrol på sociale medier får styrelsen mulighed for at bruge fiktive profiler. Derudover får den mulighed for at give påbud til sociale medier om at lukke profiler eller fjerne indhold, der henviser til tobaks- og nikotinprodukter, der er ulovlige at markedsføre i Danmark.
Initiativer, der træder i kraft den 1. april 2025
Ændret procentsals for salg af alkohol til 16-17-årige
Fra den 1. april 2025 må der ikke sælges alkoholholdige produkter med en alkoholvolumenprocent på over 6 til 16-17-årige. Det betyder, at unge fortsat vil kunne købe en almindelig øl, men ikke stærkere alkoholholdige produkter, som fx shots.
Intet salg af alkohol til personer under 18 år i nattelivszoner mellem kl. 22.00-08.00
Fra den 1. april 2025 må der i tidsrummet mellem kl. 22.00-08.00 ikke sælges alkohol til personer under 18 år i nattelivszoner. Nattelivszoner udpeges af politiet og vil typisk være omkring gader med mange beværtninger.
Flere miljøer uden e-cigaretter og opvarmede tobaksvarer
Reglerne for, hvor der må ryges, og hvor der må anvendes e-cigaretter, ensrettes. Opvarmede tobaksvarer omfattes også af gældende regler for, hvor der må ryges.
Flere udearealer for børn og unge uden tobaks og e-cigaretter
Kommuner får mulighed for at forbyde rygning samt brugen af e-cigaretter og opvarmet tobak på kommunale legepladser. Der indføres også krav om, at der skal være røgfrie zoner på udendørs stadioner.
Initiativer, der træder i kraft den 1. juli 2025 (med virkning fra 1. april 2026)
Nye krav om produktregulering af tobaks- og nikotinprodukter træder i kraft den 1. juli 2025. For produkter fremstillet før den 1. juli 2025, har reglerne virkning fra den 1. april 2026. Det betyder, at det fra den 1. juli 2025 ikke længere er lovligt at fremstille produkterne til det danske marked, men at lagervarer, som er fremstillet før denne dato, må markedsføre frem til den 1. april 2026. Dermed gives relevante parter mulighed for at sælge ud af restlager, der er fremstillet før den 1. juli 2025.
Forbud mod tillokkende smage og dufte i tobakssurrogater
Tobakssurrogater, fx nikotinposer, må fremover ikke smage og dufte af andet end tobak og mentol.
Grænse for nikotinindhold og tilsætningsstoffer i tobakssurrogater
Indenrigs- og sundhedsministeren får bemyndigelse til at fastsætte en grænse for, hvor meget nikotin, der må være i tobakssurrogater, fx nikotinposer.
Krav til pakkestørrelser for tobakssurrogater og tyggetobak
Sundhedsstyrelsen fastsætter krav til antal enheder pr. enkeltpakning for nikotinposer og andre tobakssurrogater samt for tyggetobak.
Skærpede produktkrav for e-cigaretter
Der indføres krav om, at der på emballagen for e-cigaretter ikke må henvises til smage, dufte, aromastoffer eller andre tilsætningsstoffer.
Udbredelse af standardiseringskravet
Kravene om standardisering udvides til at omfatte flere produkter.
- Krav til udseendet på cigaretter og rulletobak, herunder papir, filtre m.v., samt tobakssurrogater
- Standardisering af emballage til teknisk udstyr til opvarmet tobak
- Standardisering af emballage for tobakssurrogater
Indenrigs- og sundhedsministeren fastsætter de nærmere regler om standardiseringens udformning, som bl.a. vil omfatte regler om farve, form, udseende, tekst, vægt, materiale og mærkning mv.
Initiativ, der træder i kraft den 1. april 2026
Forbud mod indførsel, køb, besiddelse m.v. af nikotinprodukter og andre tobakssurrogater med ulovlige søde smage og for højt nikotinindhold
Den 1. april 2026 indføres et forbud mod indførsel, køb, udlevering, modtagelse, fremstilling, forarbejdning eller besiddelse af tobakssurrogater (fx nikotinposer), der er ulovlige at markedsføre i Danmark. Det vil således fx ikke være tilladt at modtage post eller forsendelser med nikotinposer med ulovlige søde smage. Dog vil reglen ikke omfatte rejsegods og besiddelse på op til 10 enheder til eget forbrug. Det vil sige, at rejsende fx må medbringe besidde op til 10 enheder til eget forbrug.
Øvrige initiativer fra forebyggelsesaftalen
Analyse af elektronisk aldersverificering i fysiske butikker
Aftalepartierne arbejder for en digital alderskontrol. Der er udarbejdet en samlet analyse af mulige løsninger til aldersverificering i fysiske butikker, herunder de tekniske og implementeringsmæssige aspekter, som udrulningen af mulige løsninger vil forudsætte.
Pakke til lokal forebyggelse af nikotinafhængighed hos børn og unge
Sundhedsstyrelsen udvikler en materialepakke for, hvordan man lokalt kan arbejde med at forebygge nikotinbrug blandt børn og unge, herunder sikre oplysning og viden om skadevirkninger til skoler, forældre og børn/unge.
Udviklingspulje til kommunernes ryge- og nikotinstoptilbud
38 kommuner, fordelt på 17 projekter, har fået midler til projekter om styrkelse af kommunernes arbejde med ryge- og nikotinstoptilbud målrettet børn og unge.
Krav om koordineret kontrol og tilsyn
Reguleringen af tobak, nikotin og alkohol går på tværs af forskellige lovgivninger, og flere myndigheder kontrollerer og fører tilsyn med områderne. Fra begyndelsen af 2025 påbegynder Sikkerhedsstyrelsen, Skattestyrelsen og politiet koordineret kontroller og tilsyn.
Opfordring til alkoholpolitik på efterskoler, ungdomsuddannelser og den forberedende grunduddannelse
Alle ungdomsuddannelser og de forberedende grundskoler er opfordret til at udforme og implementere en alkoholpolitik.
Styrket national indsats: midler til Stoplinien
Med et årligt løft på 1.6 mio. kr. i perioden 2024-2028 styrkes Stopliniens indsatser til ryge- og nikotinstop.
Ny app til ryge- og nikotinstop
Kræftens Bekæmpelse udvikler og driver en ny landsdækkende ryge- og nikotinstopapp, som skal sikre at langt flere danskere kan få en hurtig, effektiv og fleksibel hjælp til et ryge- eller nikotinstop.
Alkoholfrie fællesskaber
I perioden 2025-2028 udmøntes i alt 8 mio. kr. til understøttelse af initiativer, som fremmer inkluderende fællesskaber for unge, hvor alkohol ikke er i fokus.
Placering af alkohol
Indenrigs- og sundhedsministeren har opfordret detailbranchen til at begrænse eksponering af alkohol i detailbutikkerne og opfordrer til en ambitiøs aftale med konkrete initiativer, der skal sikre, at børn og unge på deres kunderejse i videst muligt omfang ikke eksponeres for alkoholholdige drikkevarer.
Bedre brug af data i kommunerne
Aftalepartierne finder det vigtigt, at kommunerne arbejder datadrevet med forebyggelse. Forskningsinstitutter opfordres til at sammentænke undersøgelser, og kommunerne opfordres til at dele deres erfaringer fra lokale initiativer for at inspirere og udbrede viden om effekt.
EU
Danmark indgår aktivt i revisionen af EU’s Tobaksvaredirektiv og Tobaksreklamedirektiv med henblik på at sikre et højt beskyttelsesniveau af folkesundheden særligt blandt børn og unge.
Evaluering og implementering
Der er i 2026 og 2027 afsat 1,5 mio. kr. til evaluering af forebyggelsesplanen.